10 فرمان برای تغذیه كودك

10 فرمان برای تغذیه کودک

 روزنامه سلامت: جلوی کودک نگویید غذایی را دوست ندارید. سعی کنید از همه انواع مواد غذایی با توجه به توصیه های کارت رشد استفاده کنید. اجازه دهید کودک با طعم انواع سبزی، صیفی، میوه و ... آشنا شود.

 

 10 فرمان برای تغذیه كودك - تصویر 1


این بار می خواهیم نکاتی را درباره تغذیه کودکان بازگو کنیم. اولین و مهم ترین نکته آن است که هر کودکی از بدو تولد باید کارت مراقبت (کارت رشد) داشته باشد. این کارت شامل اطلاعات مربوط به واکسیناسیون و رشد است. توجه کنید که این کارت به صورت رایگان، زمان تولد در بیمارستان یا در اولین مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی در اختیار مادران قرار می گیرد.

دختران کارت صورتی و پسران کارت آبی رنگ دارند. شما باید رشد کودک خود را از طریق وزن کردن منظم که به وسیله بهورزان روستاها و مراقبان بهداشت مراکز بهداشتی در شهرها صورت می گیرد و روی کارت رشد ثبت می شود، مورد توجه و پیگیری قرار دهید.


اگر به سلامت جسمی و توانمندی ذهنی و آینده کودک خود علاقه مندید، این توصیه ها را جدی بگیرید:

۱ـ تا شش ماهگی فقط او را با شیر خود تغذیه کنید. اگر مشکلی در شیردهی دارید با مشاوره مراقبان بهداشتی در مراکز بهداشتی یا پزشک کودک، مشکل را حل کنید.

۲ـ از ۱۵ روزگی قطره ویتامین A و D را شروع کنید.

۳ـ از ۶ ماهگی غذای کمکی را شروع کنید ولی سال اول هر بار بعد از شیر به او غذا بدهید تا غذا مانع دریافت شیر کافی نشود.

۴ـ از ۶ ماهگی ذخیره آهن کاهش پیدا می کند و هیچ غذایی نمی تواند نیاز آهن او را تامین کند. به این دلیل، شربت یا قطره آهن را حتما شروع کرده و تا دو سالگی ادامه دهید.

۵ـ از تغییر رنگ دندان کودک یا طعم بد این داروها نگران نباشید. کودک بعد از مدتی به طعم عادت می کند و دندان های دائمی بعدها جای دندان های شیری را می گیرند. با یک تنظیف تمیز هر بار بعد از دادن قطره دندان های کودک را پاک کنید. آب یا کمی آب میوه بعد از قطره آهن به تغییر مزه دهان کودکتان کمک می کند.

۶ـ غذای کمکی را با توجه به توصیه های تصویری که در کارت مراقبت درج شده است تا زمانی که کودک می تواند غذای سفره را بخورد، دنبال کنید.

۷ـ به غذای کودک تا یک سال اول نمک اضافه نکنید. همین کار کوچک ذائقه کودک شما را به غذای کم نمک عادت می دهد و احتمال ابتلای او را در آینده به بعضی بیماری ها مثل افزایش فشارخون کم می کند.

۸ـ به کودکان کم وزن باید بیشتر توجه شود، چون آنها بیشتر بیمار می شوند و بیماری های پی درپی می تواند برای آنها خطرناک باشد. از این رو افزودن روغن یا کره به غذای این کودکان توصیه می شود.

۹ـ جلوی کودک نگویید غذایی را دوست ندارید. سعی کنید از همه انواع مواد غذایی با توجه به توصیه های کارت رشد استفاده کنید. اجازه دهید کودک با طعم انواع سبزی، صیفی، میوه و ... آشنا شود.

۱۰ـ به یاد داشته باشید تنوع و تعادل، رمز سلامت تغذیه برای همه است. با تنوع غذایی ریزمغذی های ضروری بهتر به بدن می رسند.

تغذیه
کودک
غذا
کمکی
ویتامین
سلامت
کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه