صبحانه به کودکان چه مواد غذایی بدهیم؟

صبحانه به کودکان چه مواد غذایی بدهیم؟

خبرگزاری ایسنا: کودکان به دلیل رشد و فعالیت نیاز به انرژی، پروتئین و مواد مغذی کافی دارند. تغذیه مناسب می‌تواند موجب رشد کافی و افزایش قدرت یادگیری طی دوران تحصیل شود.

 

 

صبحانه به کودکان چه مواد غذایی بدهیم؟ - تصویر 1

 

تغذیه مناسب برخورداری از یک برنامه غذایی متعادل، متناسب و متنوع شامل تمام گروه‌های اصلی غذایی است که برای تامین احتیاجات غذایی کودکان در سه وعده اصلی و حداقل دو میان وعده توصیه می‌شود.

 

گروه نان و غلات، گروه سبزی‌ها، میوه‌ها، شیر و فرآورده‌های آن، تخم مرغ، حبوبات و مغزها (مانند فندق، بادام، پسته و گردو و ...) گروه‌های مختلف غذایی را تشکیل می‌دهند.

 

گروه نان و غلات شامل انواع نان، برنج، ماکارونی، بیسکوییت ساده و غلات صبحانه آماده مصرف است که انرژی و مقداری از پروتئین مورد نیاز کودک را تامین می‌کند. کودکان روزانه باید حداقل 6 واحد از این گروه مصرف کنند که نیمی از آنها انواع غلات سبوس‌دار باشد. هر واحد از این گروه معادل یک برش نان به اندازه 10 در 10 سانتی‌متر (در مورد نان لواش 3-4 برش)، نصف لیوان ماکارونی یا برنج پخته، یک لیوان غلات آماده خشک (برشتوک) یا 3 عدد بیسکوییت ساده است.

 

گروه سبزی‌ها نیز شامل انواع سبزی‌های برگی و غیربرگی است که ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن کودک را تامین می‌کند. کودکان روزانه به پنج هزار واحد از مواد غذایی این گروه نیاز دارند. هر واحد از این گروه معادل 3 تا 4 قاشق غذاخوری سبزی‌های پخته و یا حدود یک لیوان سبزی‌های خام شامل سبزی برگی سبز تیره یا زرد برای تامین انواع ویتامین‌ها که شامل اسفناج، هویج، کلم بروکلی، کدو و ... می‌شود.

 

گروه میوه‌ها نیز انواع میوه‌های تازه و خشک (مانند انواع برگه‌ها) را شامل می‌شود و تامین کننده ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز کودک است. کودکان باید روزانه پنج واحد از این گروه مصرف کنند. هر واحد معادل یک عدد میوه خام متوسط مانند یک عدد سیب متوسط یا حدود نصف لیوان آبمیوه یا کمپوت میوه است. میوه‌ها و سبزی‌ها موجب شادابی و حفظ سلامت کودک می‌شود.

 

شیر، ماست، پنیر، کشک، دوغ و بستنی نیز گروه شیر و فرآورده‌های آن را شامل می‌شود. مواد غذایی این گروه به دلیل دارا بودن کلسیم، فسفر، پروتئین و برخی ویتامین‌ها برای رشد و استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها و سلامت کودک لازم است. کودکان باید روزانه 3 تا 4 واحد از این گروه غذایی مصرف کنند. هر واحد از این گروه معادل یک لیوان شیر یا ماست؛ 45 تا30 گرم پینر یا یک و نیم لیوان بستنی کم چرب است.

 

گروه گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغزها نیز شامل انواع گوشت مانند مرغ، ماهی، انواع گوشت قرمز، تخم مرغ، حبوبات و مغزها (مانند فندق، بادام، پسته، گردو ...) می‌شود که پروتئین، آهن، روی و برخی از مواد معدنی مورد نیاز کودک را تامین می‌کند. کودکان باید روزانه 2 تا 3 واحد از این گروه غذایی مصرف کنند.

 

هر واحد از این گروه معادل 90 تا60 گرم گوشت است. به جای 30 گرم گوشت قرمز،‌ماهی یا ماکیان می‌توان از یک عدد تخم مرغ، نصف لیوان حبوبات پخته یا 2 قاشق غذاخوری کره بادام زمینی استفاده کرد.

 

بنا براعلام انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور لازم است تنظیم برنامه غذایی کودکان دبستانی به صورت سه وعده اصلی و حداقل دو میان وعده باشد. همچنین مصرف صبحانه مناسب برای یادگیری بهتر، شادابی و تحرک بیشتر کودکان لازم است. استفاده از خشکبار و ساندویچ‌های سالم و مغذی مانند نان و پنیر و گردو برای میان وعده‌ها و همچنین مصرف روزانه انواع میوه‌ها و سبزی‌های متنوع و تازه توصیه می‌شود.

 

داشتن تغذیه مناسب با استفاده از تمام گروه‌های غذایی، فعالیت بدنی و بازی حداقل یک ساعت در روز و استراحت کافی حداقل 8 تا 10 ساعت در شبانه روز برای کودکان دبستانی توصیه می‌شود. همچنین در این گروه سنی کاهش مصرف قندهای ساده مانند انواع شیرینی‌ها و آب نبات‌ها، به حداقل رساندن مصرف تنقلات کم ارزش تغذیه‌ای (مانند چیپس و پفک) و نوشابه‌های گازدار، کاهش مصرف فراورده‌های گوشتی آماده مانند سوسیس، کالباس و همبرگر و استفاده کمتر از غذاهای چرب و سرخ شده لازم است.

صبحانه
کودک
شیر
ساندویچ
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه