بچه ها را خوش خوراک بار بیاوریم

بچه ها را خوش خوراک بار بیاوریم

شهرزاد:اگر ميخواهيد بچه تان بزرگ كه شد بدغذا نباشد و مدام از هر خوراكي ايراد نگيرد از حالا بايد دست به كار شويد.

 

بچه ها را خوش خوراک بار بیاوریم - تصویر 1

 

شما هم دوست ندارید کودکتان دائم بهانه چیپس و پفک را بگیرد یا دائم با قاشق و بشقاب دنبالش بروید تا یک لقمه غذا بخورد، نه؟! پس بهتر است برای اینکه دچار این دردسرها نشوید، از همان اول به فکر باشید و عادات غذایی صحیح را درکوچولویتان به وجود بیاورید. راهش هم آسان است. فراموش نکنید آموزش عادتهای درست غذا خوردن به کودک در سنین پیش از دبستان، موجب میشود فرزند شما در تمام طول عمرش سالم غذا بخورد. کوچولوها نیاز دارند انرژی کافی از غذا به دست بیاورند. آنها این انرژی را برای انجام فعالیتهای روزانه و مهمتر از آن رشد کردن احتیاج دارند. برای اینکه به کوچولویتان کمک کنید تا غذاهای سالم را انتخاب کند ، برای شما راهنماییهای خوبی داریم.

 

 

الگوهای خوبی باشید

 

برای اینکه کودک شما یاد بگیرد درست غذا بخورد، باید به عنوان پدر و مادر الگوهای خوبی برایش باشید. اگر برای ناهار و شام هر روز به سراغ غذاهاي آماده بروید یا بدون حساب و کتاب برنج و غذاهای چرب بخوريد، دیگر چه انتظاری میتوانید از کوچولویتان داشته باشید که غذاهای سالم را انتخاب کند! بنابراین بهتر است از هنگامی که صاحب فرزند میشوید، عادات غذایی خودتان و همسرتان را تغییر دهید و یک برنامه غذایی سالم را در منزلتان مورد استفاده قرار دهید. در این صورت کودک شما هم با دیدن الگوی درست غذا خوردن از ابتدا، به همان عادت خواهد کرد. برای داشتن یک برنامه غذایی مناسب برای خانواده، میتوانید از یک متخصص تغذیه راهنمایی بخواهید.

 

 

اجازه دهید کودک در انتخاب غذا تصمیم گیری کند

 

این خیلی عالی است که به کودکتان اجازه دهید با شما درخرید از سوپرمارکت همراه باشد یا هنگام تهیه غذا برای ناهار یا شام همراهيتان كند یا حتی وقتی به رستوران می روید، درباره غذایی که دوست دارد بخورد نظر دهد. اجازه دهید با شما در شستن کاهو، موز و هلو همرا ه شود و حتی ادویه و چاشنی به غذا اضافه کند. این کار، موجب میشود طی این تقابل 2طرفه با کودکتان، بتوانید روش های درست غذا خوردن را به او یاد دهید. این آموزشها برای همیشه درذهن او باقی خواهند ماند.

 

 

فست فود ممنوع!

 

اینکه دست کودکتان را بگیرید و به یک رستوران فست فود بروید، خیلی آسان و راحت است؛ ولی غذاهای حاضری اصلا برای کودکان در این سنین مناسب نیستند؛ این غذاها پر از چربی اند و ارزش غذایی چندانی ندارند. اگر میخواهید عادتهای غذایی خوب را برای فرزندتان نهادینه کنید، باید کمتر به رستوران فست فود بروید.

 

 

این غذاها خوب هستند

 

میوه و سبزی ميان وعده سالم

 

اگر کودک شما بین وعده های غذایی گرسنه شود، بی درنگ بهانه خوراکیهای با ارزش غذایی پایین را میگیرد. برای مثال به سراغ چیپس و شکلات میرود؛ ولی باید بسيار هوشمندانه عمل کنید. راهش هم آسان است؛ باید همیشه مقداری میوه و سبزی درد سترس کودکتان قرار دهید تا هروقت گرسنه شد به سراغ آنها برود. اگر کودک شما از این سن به میان وعده های سالم عادت کند ، دیگر خیالتان آسوده خواهد بود که این عادت را تا پایان عمر با خود خواهد داشت.

 

 

این غذاها خوب هستند

 

دپارتمان کشاورزی ایالات متحده آمریکا، راهنمایی های ویژه ای برای برنامه غذایی مناسب برای کودکان ارائه کرده است. این راهنمایی ها براساس نظریات متخصصان تغذیه برنامه ریزی و نوشته شده است، بنابراین دانستن و عمل کردن به آنها، خالی از لطف نخواهد بود. این غذاها برای کودکان (تا 6 سال) مناسب هستند.

یک غذای کامل برای بچه ها، باید دارای این بخش ها باشد:

برنج، نان، برشتوک و گروه سیب زمینی = 3 سهم

انواع سبزی= 2 سهم

میوه ها= 2 سهم

شیر، ماست و پنیر= 2 سهم

گوشت، ماهی و تخم مرغ= 2 سهم

چربیها و شیرینی ها= به مقادیر کم

 

غذا
میوه
گوشت
ماهی
کودک
کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه